Nado - Corro - No Monto Bicileta - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Alex Meeldijk - WaarBenJij.nu Nado - Corro - No Monto Bicileta - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Alex Meeldijk - WaarBenJij.nu

Nado - Corro - No Monto Bicileta

Blijf op de hoogte en volg Alex

19 Oktober 2014 | Colombia, Bogota

Zondag hebben mijn Amerikaanse vrijwilligersmaatje en ik een hike gedaan in het “Siecha Lagunas”-nationaal park. We hadden misschien niet helemaal de perfecte outfit aan voor dit avontuur, met name andere schoenen waren passend geweest. We hadden sowieso niet helemaal een goed beeld van wat we mochten verwachten. ’s Ochtends vroeg om 7.40 uur zouden we verzamelen bij een meetingpoint in Bogota. Rondom het meetingpoint waren de wegen afgesloten voor fietsers, dat is elke zondag het geval. Veel hardlopers en racefietsers, heel gaaf. De busreis naar het park toe was aanzienlijk langer dan gedacht. Wel heel gaaf om te zien dat er ook in de bergen buiten Bogota een hoop Quintana’s rondrijden, het leek wel Alpe d’Huez of de Mont Ventoux, zo druk was het met hordes racefietsers, daar ging mijn hart wel harder van kloppen, misschien valt er nog wat te regelen en anders maar op een zondag een stadsfiets huren tijdens de “Ciclovia”.
De hike startte op 3200 meter hoogte en ging naar 3700 meter hoogte (in totaal 12 km). Gelukkig heb ik al even kunnen acclimatiseren in Bogota en was ik de dag ervoor al op 3100 meter hoogte geweest. Hoewel de tocht heel geleidelijk ging, want de gids stond voor mijn gevoel op de heenweg iedere 100 meter stil om aan elk grassprietje vijf minuten aandacht te besteden. Het was geloof ik best een beste vent en hij kon denk leuk vertellen, maar mijn Spaans was verre van toereikend en dat was een beetje saai. De tocht was evengoed wel erg avontuurlijk, er waren geen wegen en we volgden onze weg via een modderpad. Mijn maatje uit de VS verbaasde zich er nogal over, in de VS zou dit onverantwoord zijn en nooit kunnen gebeuren zei hij. Onderweg kwamen we langs drie meren en mooie bergkammen en bijzondere planten. Het weer wisselde voortdurend, het ene moment was het fris, dan erg warm dan regende het weer. Op de terugweg was het oorspronkelijk nog aardige keienweggetje veranderd in een serieus (modderig) beekje waar we door heen moesten. Een paar keer vol in de modder uitgegleden. Het deed me denken aan het wadlopen van een paar weken terug. We dachten rond 16:00 uur weer in Bogota aan te komen, maar dat was kennelijk het tijdstip dat we aankwamen bij de bus. Uiteindelijk had ik in de bus toch wel een voldaan gevoel. Toen gingen we ook nog ergens soep eten en eer we thuis waren, was het 21:00 uur.
Maandag was het een nationale feestdag. Ik was van plan om naar het evenement in “Florida” te gaan, maar de avond daarvoor werd gesproken over fietsen huren. Een mooie afscheidsactiviteit voor mijn Nederlandse vriend hier en op deze feestdag was de weg ook afgesloten. Eerst zijn we naar een leuke vlooienmarkt geweest waar een hoop creatieve dingen te zien waren en daarna werden er helaas geen fietsen meer verhuurd, deceptie, maar er zijn nog voldoende kansen.
Dinsdag ben ik naar het vrouwenbejaardenhuis geweest. Eerst een stapel kleding opgevouwen en de badkamer schoongemaakt. Ik zal u besparen wat ik daar aantrof. Daarna de nagels van een aantal vrouwen gelakt, geweldig om te doen! Er zijn ook een aantal nieuwe vrijwilligers bijgekomen. In principe komen er elke veertien dagen nieuwe vrijwilligers. Ik vind het wel een aardig systeem, het is leuk om de groep interessant te houden, als er nieuwe mensen bij komen en goed dat dit op vaste momenten gebeurt, zodat het niet een voortdurend komen en gaan is.
Woensdag ben ik met een nieuweling naar het daklozenproject geweest. Het was de eerste keer dat ik niet met anderen die de weg wel wisten mee ging naar een project, moet kunnen want nu er nieuwe vrijwilligers zijn ben ik zelf geen “newbie” meer. Niet heel spannend, een kwestie van een taxi aanhouden die ons naar het project brengt, want het daklozenproject is niet in de meest veilige wijk, dus daar moeten we in principe niet door de straten lopen. Je zou op het eerste gezicht niet zeggen dat het onveilig is, het is in een zeer net ogende wijk, met mooie gebouwen in Engelse stijl in de directe buurt. Ondanks dat ik er al een paar keer was geweest, herkende ik het gebouw niet meteen in de straat. De taxichauffeur had ook wat moeite om het exacte adres te vinden en er was op straat iemand die wel wist waar het exact was, dus wij stapten uit. We hadden het gauw gevonden. Er liepen wat mensen op straat, dat oogde vrij onschuldig, vaak hangen er al een aantal zwervers rondom het gebouw. Er zijn twee ingangen voor het gebouw, beiden waren dicht en er deed zo gauw niemand open. Toen kwamen er twee kerels van mijn leeftijd, denk ik, op ons af. Een begon aan de handtas van mijn medevrijwilligster te trekken. Ik vond het een hopeloze poging dus sprong er tussen. Eerst deden ze nog wat dreigend maar toen riepen ze “Vamos” (“we gaan”) Ik riep ze nog heel hard dreigend “Vamos” na (sorry Spaanse leraar, dat was niet de goede vervoeging!), op dat moment kwamen er ook een non en een andere vrijwilliger naar buiten en werden we binnen gelaten. Na afloop van het project werd benadrukt dat er een taxi voor ons gebeld moest worden (zoals altijd) en dat we voor de deur moesten instappen. De non zei echter dat de kerels terug waren gekomen, ze waren nu met zijn drieën en verborgen zich en ze was er zeker van dat ze een mes bij zich droegen. Geen fijne situatie, uiteindelijk is er iemand met ons meegereisd voor onze veiligheid. Dit soort zaken zijn helaas inherent aan de armoede denk ik. Ik probeer mezelf er niet door uit het veld te laten slaan, maar iets geschrokken was ik wel. De projectcoördinator heeft overlegd en er wordt nu van te voren gebeld dat we er aan komen, zodat wij opgewacht worden bij de deur om naar binnen te kunnen gaan.
’s Middags een stripboek gekocht van Mafalda, het lijkt mij wel een aardige manier om het Spaans onder de knie te krijgen en koffie gedronken met tiramisu(!) in de Juan Valdez, de Colombiaanse Starbucks. Het was wel grappig, want we waren aanvankelijk met zijn tweeen en er druppelden steeds meer vrijwilligers van ons project onafhankelijk van elkaar binnen.
Mijn projectcoördinator heeft wat Colombiaanse vrienden die erg sportief zijn. Zij beklimmen elke week op donderdag (hardlopend of (snel)wandelend) de heuvel naar Monserrate. Met zonsopgang. Dus als ik contact wilde leggen om een keer te gaan fietsen, dan moest ik daar zijn. Maar dan moest ik wel verzamelen om 4 uur bij de kabelbaan onderaan de heuvel. Dus ik ben maar vroeg naar bed gegaan, ik dacht wel vlot in te kunnen slapen omdat ik al een aantal nachten niet denderend slaap, maar dat viel erg tegen en had een belabberde nacht van drie uur slaap of iets dergelijks. Ik had een Braziliaanse medevrijwilligster enthousiast gekregen om mee te gaan. We vertrokken in het donker de heuvel op, erg steil, maar wel een gave beklimming, het tempo zat er goed in. De zonsopkomst viel iets tegen vanwege de bewolking. Op de terugweg met de bus gegaan, die zaten allemaal prop- en prop- en propvol dus op een gegeven moment toch maar ingestapt. Dat bleek geen denderende combinatie met vermoeidheid en al met al kwam het er op neer dat ik knock-out ben gegaan. Weer een nieuwe ervaring erbij. De rest van de dag toch maar afgezien van een vrijwilligersproject.
Vrijdagmorgen naar de abuelitas geweest (de bejaarde vrouwen), serieus Yatzee geprobeerd jongens, maar ik ben bang dat de dames al te ver heen zijn. Ik wil het nog een kans geven, ik heb tijdens het gebed met de nonnen goed opgelet wie er nog een beetje mee kon komen. ’s Middags zwemles gedaan met de blinde kinderen. Ik had de verantwoordelijkheid voor een al wat ouder kind. Er was niet een hele duidelijke opdracht en ik ben geen zwemleraar en spreek nauwelijks Spaans en dan is het moeilijk overbrengen aan een blinde jongen met een mentale uitdaging en hij was ook al wat ouder, dus het was aardig zwaar om hem de hele tijd te dragen, maar wel supercool om te doen!
Vandaag het museum del Oro bezocht, met (gouden) eeuwenoude kunstvoorwerpen uit Colombia en omstreken, indrukwekkend museum. Vanavond ga ik naar een daklozenproject, waar eten uitgedeeld wordt. Het is opnieuw een zeer gevaarlijke wijk, maar ik heb me laten garanderen dat het zeer veilig is. We zijn met een grote groep van zo’n twintig man en als er toch een onveilige situatie is wordt er op een fluitje geblazen en stapt iedereen in de auto om weg te gaan.

  • 19 Oktober 2014 - 11:06

    Ineke Meeldijk:

    Ja, Alex je maakt wat mee. Gelukkig had ik via jou de ergste dingen al gehoord en schrok nu niet zo erg meer. Maar ja, als jij zegt"Maak je geen zorgen", kost dat soms toch wel wat moeite.
    Dus " Blijf voorzichtig en veel succes met alles"!
    Hoe is het trouwens , heb je al een nieuwe mobiel?

    mama

  • 19 Oktober 2014 - 12:37

    Hanny:

    Zo zie maar weer Alex, dat je soms toch echt achterdochtig moet zijn. Niet iedereen is blijkbaar te vertrouwen. Brr lijkt me geen prettige ervaring, overvallen, bedreigd worden. Kijk goed uit aub. Pas goed op jezelf, je kunt ook te veel willen! Neem op tijd je rust. Ga je trouwens concurrentie van Patricia worden met je nagelstylist praktijken? ;)
    Overgens wel mooie natuur daar zo te zien.
    Nogmaals geniet en succes bij alle 'ondernemingen'.
    Groetjes van hier.
    Hanny

  • 19 Oktober 2014 - 16:51

    Steven:

    Mooi omgeving Lex! Misschien moet je dat nagellakken wel uitbouwen, verborgen talent? Moet je natuurlijk wel heel blijven...

  • 19 Oktober 2014 - 21:21

    Margriet:

    Getsie Alex, wat een belevenissen. Ik kreeg er de kriebels van en snap je moeder helemaal. Je kijkt toch wel uit hè? Uit je verhalen heb ik de indruk dat je heel veel verschillende activiteiten doet.Gelukkig is er ook tijd voor ontspanning al is 4 uur 's morgens wel vroeg ...
    Vanmorgen werd in de kerk het Sartawi-project in Bolivia gepresenteerd waar we ons samen met Odijk tot 2016 voor in zullen zetten. In de voorbeden werd ook een zegen gevraagd voor het werk dat jij nu aan het doen bent. Ik wens je toe dat je onze verbondenheid mag ervaren. Ik kijk uit naar je volgende reisverslag.
    Hartelijke groet,
    Margriet

  • 19 Oktober 2014 - 22:56

    Leonie:

    Denk je ook een beetje aan jezelf Alex? Knock-out gaan klinkt niet best..
    En eng idee zeg dat het zo gevaarlijk is door de armoede. Doe voorzichtig!
    Wel weer gave hike zo te horen / zien en leuk een fietstocht, knappe Braziliaanse btw....
    Ga je je daar nog inschrijven voor een wedstrijd

  • 20 Oktober 2014 - 11:41

    Dieuwke:

    Ha Alex,
    Wat doe je veel afwisselende dingen zeg! Ben ook erg benieuwd naar je talent als manicure. Bij succes hou ik mij aanbevolen hoor ;)
    Groetjes
    Dieuwke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Bogota

Alex naar Colombia

Recentelijk werd mijn arbeidscontract niet verlengd. Het leek mij een mooie gelegenheid om voor een wat langere termijn vrijwilligerswerk te gaan doen in een ontwikkelingsland. Inmiddels heb ik een nieuwe baan voor als ik straks weer terugkom, dus dat is lekker weggaan.

Ik ga twaalf weken vrijwilligerswerk doen in Colombia, in de hoofdstad, Bogota (van 1 oktober tot de Kerst). Ik ga daar met name sport- en spelactiviteiten organiseren voor kinderen die aandacht verdienen, omdat ze het in de grote gezinnen daar niet krijgen. Daarnaast zal ik voor de afwisseling ook activiteiten organiseren voor ouderen. In Colombia zijn er niet echt bejaardentehuizen en er gaat weinig aandacht uit naar de ouderen. Ook ga ik werken in een voedselbank voor daklozen/straatkinderen. Ik zit daar met een internationale vrijwilligersorganisatie (International Volunteers HQ en het project ter plekke heet Emerging Voices). Juist de veelzijdigheid van dit project vind ik zo gaaf. Overigens worden de exacte werkzaamheden pas ter plekke bepaald aan de hand van behoefte en vaardigheden.

Ter voorbereiding volg ik nu een Spaanse beginnerscursus en zal daar ook Spaanse lessen volgen, om de communicatie ter plekke te vergemakkelijken. Mijn talen zijn niet zo denderend en mede daarom is het ook wel een spannende onderneming, maar ik hoop er wel mooie dingen te kunnen gaan doen!

De keuze voor Colombia is vooral een gevoelsmatige. Ik heb een keer een tv-programma over vrijwilligerswerk met straatkinderen in Colombia dat me erg aansprak. Daarnaast is het natuurlijk een fascinerend land met Ara-papegaaien in de oerwouden, de beste wielrenners van de wereld komen op het moment hier vandaan (en fietsen hier tegen de loeisteile ongelofelijk hoge bergen.. eigenlijk moet mijn fiets wel mee), er komen knappe vrouwen vandaan (ik weet er in ieder geval een te noemen (Shakira)) en ik heb begrepen dat je je hier als Nederlandse vrijwilliger al snel kunt opwerken in de Colombiaanse jungle voor als je carrière wilt maken.

Met eerdere (korte) werkvakanties waren de strijkkralen de favoriet van de kinderen (en van mij), dus graag plaats ik hier een oproep, voor het geval u deze vormpjes en kralen over heeft deze af te geven op de Zuster Spinhovenlaan 3 (Bunnik). Mocht u de activiteiten financieel willen steunen dan is dat heel leuk. Ik hoop er daar ter plekke mooie dingen mee te kunnen doen!

Recente Reisverslagen:

25 December 2014

Voluntarios muchas gracias por una era fantastica

06 December 2014

Chau Bogota!

28 November 2014

Medellin fue fantastica!

21 November 2014

Enseñé serio en Florida

15 November 2014

Yo sigo contento
Alex

Vanaf 1 oktober ga ik twaalf weken (tot de Kerst) vrijwilligerswerk doen in Colombia, in de hoofdstad, Bogota. Ik ga daar met name sport- en spelactiviteiten organiseren voor kinderen die aandacht verdienen, omdat ze deze bijvoorbeeld in hun grote gezinnen daar niet krijgen. Daarnaast zal ik voor de afwisseling ook activiteiten organiseren voor ouderen. In Colombia zijn er niet echt bejaardentehuizen en er gaat weinig aandacht uit naar de ouderen. Ook ga ik werken in een voedselbank voor daklozen/straatkinderen. Ik zit daar met een internationale vrijwilligersorganisatie (International Volunteers HQ en het project ter plekke heet Emerging Voices). Ter voorbereiding volg ik nu een Spaanse beginnerscursus en zal daar ook Spaanse lessen volgen, om de communicatie ter plekke te vergemakkelijken. Mijn talen zijn niet zo denderend en mede daarom is het ook wel een spannende onderneming, maar ik hoop er wel mooie dingen te kunnen gaan doen! Met eerdere (korte) werkvakanties waren de strijkkralen de favoriet van de kinderen (en van mij), dus graag plaats ik hier een oproep, voor het geval u deze vormpjes en kralen over heeft deze af te geven op de Zuster Spinhovenlaan 3 (Bunnik). Mocht u de activiteiten financieel willen steunen dan is dat heel leuk. Ik hoop er daar ter plekke mooie dingen mee te kunnen doen!

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 15411

Voorgaande reizen:

30 September 2014 - 25 December 2014

Alex naar Colombia

Landen bezocht: