Yo sigo contento - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Alex Meeldijk - WaarBenJij.nu Yo sigo contento - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Alex Meeldijk - WaarBenJij.nu

Yo sigo contento

Blijf op de hoogte en volg Alex

15 November 2014 | Colombia, Bogota

Op zondag mijn tijd met ruim twee minuutjes (28 minuten) aangescherpt op Monserrate. Streeftijd is 21 minuten (tijd van een kennis van mijn coördinator) dus ik moet nog wel een paar keer terugkomen. Had in ieder geval al een stuk beter ingedeeld en geniet er veel van. De vorm begint een beetje te komen. Ik ren intervalrondjes hier in het park met het GPS-horloge van mijn Braziliaanse maatje Paula. Supergaaf, nadeel is alleen dat ik er nu ook eentje wil voor mijn verjaardag!
Op maandag ben ik naar de school voor blinde kinderen geweest om Engelse lessen te geven. We hebben drie verschillende groepen gedaan samen met mijn coördinatoren. De eerste klas wilde niet luisteren dus mijn coördinator besloot de les bij aanvang af te breken. De andere klassen waren een groter succes. Met een klasje van twee kinderen Engelse liedjes gezongen en in een andere klas een les over fruit gegeven. Mijn collega’s hadden het een en ander voorbereid. Afbeeldingen omlijnd met lijm, zodat de kinderen de vorm van het fruit konden voelen en de bijbehorende Engelse namen. De kinderen konden het fruit inkleuren met stiften met de geuren van het bijbehorende fruit. Daarnaast ook een les over instrumenten gegeven. Ik was de dirigent van een orkest en wanneer ik de naam van een instrument riep dan begon diegene te spelen. Veel plezier aan beleefd.
Op dinsdag ben ik naar het daklozenproject geweest. We maakten soep met kippenpoten, maar wel iets anders dan we gewend zijn in Nederland. Op de terugweg kregen we politie escorte om veilig afgezet te worden op een plek waar we een taxi konden oppikken. Erg gelachen, want we wisten niet dat ze ook gevangen transporteerden in de ruimte achter ons. Die waren niet te beroerd om ook te lachen voor de foto. ’s Middags tiramisu gemaakt. Mijn Braziliaanse maatje was terug van familiebezoek, naast souvenirs en Braziliaanse lekkernijen had ze voor mij lange vingers meegenomen, omdat die hier niet verkrijgbaar zijn en we hebben tiramisu gemaakt. Het was wat improviseren met de afwezige keukengerei maar het resultaat was erg goed! ’s Avonds uit geweest. Er is een wekelijkse “Gringo Tuesday-avond”. Gringo is meer een scheldwoord voor Amerikanen (en alle andere westerlingen). Er zijn diverse tafels met vlaggen waar je je eigen taal kan spreken en aansluitend wordt er gedanst. Geen Nederlander gesproken. Zelf weinig plezier aan beleefd en het doordeweekse uitgaan breekt ook wat op dus wat mij betreft sla ik deze avond voortaan over.
Op woensdag zijn we naar de Florida-school geweest. Met de klas met kinderen van omstreeks 10-11 jaar geassisteerd bij de Spaanse les. Toch wel kicken, want ik begreep goed wat de bedoeling was met de opdrachten en ik kon twee moeilijk lerende kinderen goed helpen. In de pauze gillend naar huis gegaan, omdat de kinderen iets te aanhankelijk werden en met tien man tegelijkertijd aan kleren begonnen te trekken, dat was iets te veel van het goede.
Donderdag geholpen bij het constructie-werk team. Op dit moment hebben zij een project bij de school voor blinde kinderen. Ze verven ondermeer hekken en een speeltoestel. Erg geslaagde dag geweest! Naast het project op de school voor blinde kinderen wordt er ook een wereldkaart gemaakt, met reliëf. Daar heb ik zelf niet aan meegewerkt, maar wel trots op het voorlopige resultaat van mijn medevrijwilligers. Er wordt veel liefde in gestoken, de filosofie is, ze kunnen het misschien niet zien, maar dat betekent niet dat het er niet goed uit moet zien.
Veel dank voor Maarten voor de ondersteuning bij het herstellen van mijn computer waardoor ik alsnog foto's kan publiceren!

• 16 November 2014 - 22:22

Ineke Jansen:

Hoi Alex,

Nou, je hebt weer heel wat beleefd afgelopen week. Leuke en ook minder leuke dingen, maar over het algemeen is het toch positief en heb je er zelf denk ik ook een goed gevoel over.
    Ook een belevenis om in een taxi te zitten en dan te horen dat er ook gevangenen in zitten.
    Vooral het project op de school met blinde kinderen heeft je denk ik veel voldoening gegeven. Heel mooi dat daar aandacht aan gegeven wordt.
    Nou, verder nog veel succes en doe voorzichtig!

Groeten van

Ineke J.

• 17 November 2014 - 21:04

Leonie:

Zoo alex jij bent weer flink versneld ten opzichte van de vorige week! Ik ben heel benieuwd of je je streeftijd gaat halen! Weer een leuk verhaal!! Als ik het zo lees word je vrijwilligerswerk vast en zeker heel erg gewaardeerd. Leuk al die lessen die je mag geven! Nieuwe roeping? Ik wist alleen niet dat jij ineens zo'n talenknobbel had.. Eerst al Engelse les geven en nu zelfs assisteren bij Spaanse les?!
    Genietse! Mis je ons al? xxx Leonie

Verslag uit: Colombia, Bogota

Alex naar Colombia

Recentelijk werd mijn arbeidscontract niet verlengd. Het leek mij een mooie gelegenheid om voor een wat langere termijn vrijwilligerswerk te gaan doen in een ontwikkelingsland. Inmiddels heb ik een nieuwe baan voor als ik straks weer terugkom, dus dat is lekker weggaan.

Ik ga twaalf weken vrijwilligerswerk doen in Colombia, in de hoofdstad, Bogota (van 1 oktober tot de Kerst). Ik ga daar met name sport- en spelactiviteiten organiseren voor kinderen die aandacht verdienen, omdat ze het in de grote gezinnen daar niet krijgen. Daarnaast zal ik voor de afwisseling ook activiteiten organiseren voor ouderen. In Colombia zijn er niet echt bejaardentehuizen en er gaat weinig aandacht uit naar de ouderen. Ook ga ik werken in een voedselbank voor daklozen/straatkinderen. Ik zit daar met een internationale vrijwilligersorganisatie (International Volunteers HQ en het project ter plekke heet Emerging Voices). Juist de veelzijdigheid van dit project vind ik zo gaaf. Overigens worden de exacte werkzaamheden pas ter plekke bepaald aan de hand van behoefte en vaardigheden.

De keuze voor Colombia is vooral een gevoelsmatige. Ik heb een keer een tv-programma over vrijwilligerswerk met straatkinderen in Colombia dat me erg aansprak. Daarnaast is het natuurlijk een fascinerend land met Ara-papegaaien in de oerwouden, de beste wielrenners van de wereld komen op het moment hier vandaan (en fietsen hier tegen de loeisteile ongelofelijk hoge bergen.. eigenlijk moet mijn fiets wel mee), er komen knappe vrouwen vandaan (ik weet er in ieder geval een te noemen (Shakira)) en ik heb begrepen dat je je hier als Nederlandse vrijwilliger al snel kunt opwerken in de Colombiaanse jungle voor als je carrière wilt maken.

25 December 2014

Voluntarios muchas gracias por una era fantastica

06 December 2014

Enseñé serio en Florida

15 November 2014

Yo sigo contento
Alex

Vanaf 1 oktober ga ik twaalf weken (tot de Kerst) vrijwilligerswerk doen in Colombia, in de hoofdstad, Bogota. Ik ga daar met name sport- en spelactiviteiten organiseren voor kinderen die aandacht verdienen, omdat ze deze bijvoorbeeld in hun grote gezinnen daar niet krijgen. Daarnaast zal ik voor de afwisseling ook activiteiten organiseren voor ouderen. In Colombia zijn er niet echt bejaardentehuizen en er gaat weinig aandacht uit naar de ouderen. Ook ga ik werken in een voedselbank voor daklozen/straatkinderen. Ik zit daar met een internationale vrijwilligersorganisatie (International Volunteers HQ en het project ter plekke heet Emerging Voices). Ter voorbereiding volg ik nu een Spaanse beginnerscursus en zal daar ook Spaanse lessen volgen, om de communicatie ter plekke te vergemakkelijken. Mijn talen zijn niet zo denderend en mede daarom is het ook wel een spannende onderneming, maar ik hoop er wel mooie dingen te kunnen gaan doen! Met eerdere (korte) werkvakanties waren de strijkkralen de favoriet van de kinderen (en van mij), dus graag plaats ik hier een oproep, voor het geval u deze vormpjes en kralen over heeft deze af te geven op de Zuster Spinhovenlaan 3 (Bunnik). Mocht u de activiteiten financieel willen steunen dan is dat heel leuk. Ik hoop er daar ter plekke mooie dingen mee te kunnen doen!

Actief sinds 12 Sept. 2014