Enseñé serio en Florida - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Alex Meeldijk - WaarBenJij.nu Enseñé serio en Florida - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Alex Meeldijk - WaarBenJij.nu

Enseñé serio en Florida

Blijf op de hoogte en volg Alex

21 November 2014 | Colombia, Bogota

Op zaterdagavond heb ik in mijn eentje opnieuw het daklozenproject bezocht. Althans er waren ook zo’n zestig-zeventig andere lokale vrijwilligers. Beetje veel, dat hield in dat er zo nu en dan zo’n vijf vrijwilligers per dakloze waren om een gesprek mee te voeren. Maar evengoed wel een waardevolle avond geweest. Er waren een heel aantal studenten die voor mij wilden vertalen. Een gesprek gevoerd met een jongen van zestien jaar oud. Toen hij tien jaar was zijn zijn beide ouders vermoord en toen is hij aan de drugs geraakt. Ik wist er niet zo goed wat op te zeggen.
Voor goedkope drugs schijn je in Bogota te moeten zijn en dat is vermoedelijk de reden dat de daklozen zich in bepaalde wijken ophouden, waar ze gemakkelijk aan goedkope drugs kunnen komen. Deze avond waren er bovengemiddeld veel mensen stoned/ dronken. Ik zag ook een vrouw rondlopen snuivend aan een lijmpot bedoeld om schoenen mee te lijmen. En ik sprak ondermeer met een man van ruim zestig die al veertig jaar op straat woont, indrukwekkende verhalen weer.
Maandag was weer een nationale vrije dag. Ik sprak zaterdag met een student die mij kon bevestigen dat Colombia een van de meeste vrije dagen heeft in de wereld. Ik heb samen met Paula fietsen gehuurd en enorm genoten van de Cyclovia!
Dinsdag was er een uitje met de school voor blinde kinderen naar een nationaal park om hen de geluiden van de natuur te laten beleven. De kinderen liepen aan een koord, wij hadden daardoor niet echt een actieve hulpverlenende rol. Het park was qua beplanting enigszins vergelijkbaar met het nationale park waar ik enkele weken geleden was geweest. Wel mooie bergkammen.
Woensdag was een topdag. Ik ben naar de school in Florida geweest. Een andere vrijwilliger had spullen meegenomen voor een creatieve ochtend. Een andere vrijwilliger kwam impulsief tot het idee om een rekenles te geven. Soms heb ik een beetje het gevoel dat we de les van de leraar overnemen. We willen dat beter gaan coördineren. Op de school wordt veel aandacht besteed aan knutselen, dansen en dergelijke en er wordt getwijfeld aan het niveau voor de wat serieuzere zaken. Ik heb er enorm van genoten om de kinderen in Spaans uit te leggen hoe de rekensommen werken met de tafel van nul en vergelijkingen op te lossen. Na de lunch deden we chocoladetikkertje. Credits to Saline en Marjolein voor het idee, groot succes! Aansluitend hadden we bedacht om een presentatie te geven over de landen waar wij vrijwilligers vandaan kwamen. De kinderen waren geïnteresseerd hoewel de aandacht vroegtijdig verslapte. Zeer geslaagde dag mede mogelijk door goed vertaalwerk van een medevrijwilliger.
Donderdag hebben we een speeltoestel geverfd in de Colombiaanse kleuren en vrijdag heb ik het daklozenproject bezocht, ik vind de variatie nog altijd erg leuk!
Komend weekend ga ik met Paula en Michael Jordan (een stel Michael & Jordan) naar Medellin (de stad van Pablo Escobar). Erg veel zin in!
Onder de blog van vorige week heb ik een aantal foto's geplaatst en een video van een enigszins extreem voorbeeld omdat het heuvelafwaards is, van wat hier iedere dag aan regen valt en wat er dan met de straten gebeurt.

  • 21 November 2014 - 20:30

    Mama:

    Ik hoop toch echt voor jullie dat er niet zoveel regen valt elke dag.
    Lopen er dan zo veel vrijwilligers rond daar of was dit een beetje fout of niet gecoördineerd?
    Ook mijn dank aan Maarten voor de mogelijkheid om je foto's te zien.
    Veel plezier in Medellin
    Liefs, mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Bogota

Alex naar Colombia

Recentelijk werd mijn arbeidscontract niet verlengd. Het leek mij een mooie gelegenheid om voor een wat langere termijn vrijwilligerswerk te gaan doen in een ontwikkelingsland. Inmiddels heb ik een nieuwe baan voor als ik straks weer terugkom, dus dat is lekker weggaan.

Ik ga twaalf weken vrijwilligerswerk doen in Colombia, in de hoofdstad, Bogota (van 1 oktober tot de Kerst). Ik ga daar met name sport- en spelactiviteiten organiseren voor kinderen die aandacht verdienen, omdat ze het in de grote gezinnen daar niet krijgen. Daarnaast zal ik voor de afwisseling ook activiteiten organiseren voor ouderen. In Colombia zijn er niet echt bejaardentehuizen en er gaat weinig aandacht uit naar de ouderen. Ook ga ik werken in een voedselbank voor daklozen/straatkinderen. Ik zit daar met een internationale vrijwilligersorganisatie (International Volunteers HQ en het project ter plekke heet Emerging Voices). Juist de veelzijdigheid van dit project vind ik zo gaaf. Overigens worden de exacte werkzaamheden pas ter plekke bepaald aan de hand van behoefte en vaardigheden.

Ter voorbereiding volg ik nu een Spaanse beginnerscursus en zal daar ook Spaanse lessen volgen, om de communicatie ter plekke te vergemakkelijken. Mijn talen zijn niet zo denderend en mede daarom is het ook wel een spannende onderneming, maar ik hoop er wel mooie dingen te kunnen gaan doen!

De keuze voor Colombia is vooral een gevoelsmatige. Ik heb een keer een tv-programma over vrijwilligerswerk met straatkinderen in Colombia dat me erg aansprak. Daarnaast is het natuurlijk een fascinerend land met Ara-papegaaien in de oerwouden, de beste wielrenners van de wereld komen op het moment hier vandaan (en fietsen hier tegen de loeisteile ongelofelijk hoge bergen.. eigenlijk moet mijn fiets wel mee), er komen knappe vrouwen vandaan (ik weet er in ieder geval een te noemen (Shakira)) en ik heb begrepen dat je je hier als Nederlandse vrijwilliger al snel kunt opwerken in de Colombiaanse jungle voor als je carrière wilt maken.

Met eerdere (korte) werkvakanties waren de strijkkralen de favoriet van de kinderen (en van mij), dus graag plaats ik hier een oproep, voor het geval u deze vormpjes en kralen over heeft deze af te geven op de Zuster Spinhovenlaan 3 (Bunnik). Mocht u de activiteiten financieel willen steunen dan is dat heel leuk. Ik hoop er daar ter plekke mooie dingen mee te kunnen doen!

Recente Reisverslagen:

25 December 2014

Voluntarios muchas gracias por una era fantastica

06 December 2014

Chau Bogota!

28 November 2014

Medellin fue fantastica!

21 November 2014

Enseñé serio en Florida

15 November 2014

Yo sigo contento
Alex

Vanaf 1 oktober ga ik twaalf weken (tot de Kerst) vrijwilligerswerk doen in Colombia, in de hoofdstad, Bogota. Ik ga daar met name sport- en spelactiviteiten organiseren voor kinderen die aandacht verdienen, omdat ze deze bijvoorbeeld in hun grote gezinnen daar niet krijgen. Daarnaast zal ik voor de afwisseling ook activiteiten organiseren voor ouderen. In Colombia zijn er niet echt bejaardentehuizen en er gaat weinig aandacht uit naar de ouderen. Ook ga ik werken in een voedselbank voor daklozen/straatkinderen. Ik zit daar met een internationale vrijwilligersorganisatie (International Volunteers HQ en het project ter plekke heet Emerging Voices). Ter voorbereiding volg ik nu een Spaanse beginnerscursus en zal daar ook Spaanse lessen volgen, om de communicatie ter plekke te vergemakkelijken. Mijn talen zijn niet zo denderend en mede daarom is het ook wel een spannende onderneming, maar ik hoop er wel mooie dingen te kunnen gaan doen! Met eerdere (korte) werkvakanties waren de strijkkralen de favoriet van de kinderen (en van mij), dus graag plaats ik hier een oproep, voor het geval u deze vormpjes en kralen over heeft deze af te geven op de Zuster Spinhovenlaan 3 (Bunnik). Mocht u de activiteiten financieel willen steunen dan is dat heel leuk. Ik hoop er daar ter plekke mooie dingen mee te kunnen doen!

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 15432

Voorgaande reizen:

30 September 2014 - 25 December 2014

Alex naar Colombia

Landen bezocht: