Chau Bogota! - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Alex Meeldijk - WaarBenJij.nu Chau Bogota! - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Alex Meeldijk - WaarBenJij.nu

Chau Bogota!

Blijf op de hoogte en volg Alex

06 December 2014 | Colombia, Bogota

Zondag was de 15-km wedstrijd, als alternatief voor de Zevenheuvelenloop. De start was beduidend later dan gepland, zo’n 25 minuten vertraagd. Zodoende was het effect van het inlopen wel een beetje weg. De wedstrijd georganiseerd door New Balance, was verder even strak georganiseerd als de wedstrijden in Nederland. Het was verplicht om in het verkregen shirt van de organisatie te starten, mooi souvenir! Beetje vreemd dat de VIPS vooraan konden starten, waar ogenschijnlijk minder snelle lopers tussen zaten (maar die frustratie heb ik in Nederland ook wel met business runners). Daardoor werden die bij de start overlopen door de snellere lopers. Verder weinig last van ondervonden, ik kon redelijk vooraan starten. De eerste helft liep wat moeizaam maar de tweede helft was strak. Het GPS-horloge dat ik leen gaf aan dat de eindsprint in 23,7 km/ uur ging, best cool. Het rennen op deze hoogte (2560 meter) is zwaar, maar ik ben tevreden met het resultaat: 1:07:10 uur (154ste van de 2398 deelnemers), ben benieuwd hoe de vorm zal zijn als ik terug ben in Nederland. Inmiddels gelezen dat boven de 1500 meter elke 300 meter de zuurstof voor 3% afneemt, dat houdt in dat er zo’n 10% minder zuurstofopname mogelijk is hier, echter na een week op hoogte acclimatiseert je lichaam daarvan, dus ik weet niet helemaal in welk perspectief je deze tijd moet zien. Ik las ook dat ik voor goede resultaten na op hoogte trainen na twee weken terug te zijn in Nederland een wedstrijd moet lopen, dus ik ben zeker van de partij tijdens de Florijn Winterloop (10EM).
Post scriptum: ik realiseer me pas dat de laatste weken in Cartagena niet op hoogte zijn.. dus mooi stukje theorie maar gaat wellicht helaas niet echt op en trainen in 35 graden…
De week van afscheid nemen van de projecten in Bogota is aangevangen. Maandag afscheid genomen van het daklozenproject. Dinsdag voor het laatst naar de abuelitas geweest en daar dan toch echt yahtzee gespeeld met een aantal dames. En zeker een dame begreep het spelletje de anderen opzeker niet, maar ze hadden allen lol en wij het meest. ’s Middags tussen de projecten door het wereldkampioenschap triatlon gezien op tv in een bar, in Nederland zelden op tv dus optimaal genoten. Aansluitend naar het Little Heroes project geweest, buiten gespeeld en monopoly gespeeld en ’s avonds ter ontspanning een typisch Colombiaans kegelspel, tejo, gespeeld. Je moet de kegel van afstand in een kleiwand gooien en je krijgt punten als je in de roos gooit, dan ontploft de roos met een harde klap. Ik had de meeste aanleg om de roos van de buren te benaderen. Bij ons ontplofte de roos maarliefst een keer. Evengoed veel lol gehad.
Woensdag was een frustrerende dag in Florida, maar uiteindelijk wel de zeepbaan kunnen voorbereiden voor donderdag, dus wel een voldaan gevoel. Afgelopen twee weken was de sfeer onder de vrijwilligers wat negatiever voor wat betreft het vrijwilligerswerk. De meeste vrijwilligers uitten hun ongenoegen. Het constructiewerkteam wilde graag een ander project, er werd ongenoegen geuit over de variëteit van het eten hier, de avondklok en ook over de Floridaschool was kritiek. Ik durfde nauwelijks meer toe te geven dat ik zelf erg tevreden ben over mijn rol hier. Het ligt ook aan het verwachtingspatroon wellicht. Ik had niet de illusie veel hoogstaande lessen in Spaans of Engels te kunnen geven en had de focus vooral op aandacht geven aan de daklozen, kinderen in de sloppenwijken en ouderen. Ik denk dat ik daar in geslaagd ben. Voorafgaand koos ik voor de variëteit in projecten met deze organisatie en dat heeft me steeds aangesproken en bovenal geniet ik van de leuke medevrijwilligers. Wel heb ik zo mijn suggesties meegegeven voor de Florida-school. Als wij een les willen geven, wordt dat niet van te voren gecommuniceerd en dan voelt het als de les van een docent overnemen. Dat kan beter. Als we een les geven is de docent veelal niet langer geïnteresseerd en loopt geregeld de klas uit. Dat is vervelend omdat het dan moeite kost de orde te houden. Ook lopen kinderen voortdurend de klas in en uit of doen andere activiteiten. Zeer irritant als je een les wilt geven. Hierover zouden afspraken gemaakt moeten worden met de docenten. En ik suggereerde om de docenten van de oudere klassen Engels te leren in plaats van een incidentele Engelse les aan de kinderen te geven, zodat zij de lessen structureel kunnen gaan geven. Voor de abuelitas heb ik aangegeven dat het fijn zou zijn om meer aandacht te kunnen geven aan de ouderen. Ik heb soms geprobeerd het schoonmaakwerk te ontlopen en mijn eigen plan te trekken, maar meestal werd ik vermaand door de zusters om toch schoon te maken en dan was er nog maar weinig gelegenheid voor een spelletje of iets anders.
Donderdag de zeepbaan gedaan in Florida. Helaas was er een bijzondere dag zonder lessen, waardoor niet echt afscheid genomen kon worden van de schoolkinderen met uitzondering van een enkeling. Wel is omgeroepen door de wijk dat we een activiteit hadden en zodoende was er voldoende animo en de kinderen die er waren, waren heel enthousiast. Het was er ook topweer voor!
Vrijdag de gevangenis bezocht. Mijn Amerikaans-Nederlandse vriend was heel blij met de Vogues en de Vanity Fairs. Ook sprak ik met een andere Nederlander (oorspronkelijk van Curaçao). Hij zit ook voor drugssmokkel, zoals zo’n beetje alle internationale gevangenen. Inmiddels drie jaar en nog drie jaar te gaan ook. Na 8 weken alleen maar Engels praten was het serieus nadenken over de Nederlandse zinnen, dus ik kon me goed voorstellen hoe het voor hem was! Ik zal proberen om zijn gezin wat door mij van hem gemaakte foto’s op te sturen en misschien valt te regelen dat zij foto’s toesturen naar mij en dat ik ze doorzet naar andere vrijwilligers die ze dan aan hem kunnen geven.
Verder heb ik na lang nadenken mijn zware verantwoordelijkheid genomen en van het geld van de kaartenmaakclub een degelijke voetbaltafel gekocht voor in de Florida-school. Ik denk zelf een erg leuke besteding. Het heeft even geduurd voordat ik besloot wat ik er van ging kopen, eerst wilde ik oriënteren voor welk project ik iets ging kopen en wat of wat zij nodig hadden en dan waar ik iets kwalitatief goeds kon kopen. We zijn niet in de mogelijkheid de voetbaltafel naar Florida op de berg te brengen, zodoende hebben we de tafel naar het kantoor van de Verenigde Naties gebracht en ik zal dus niet meer zien dat er mee gespeeld wordt maar heb er alle vertrouwen in dat de vrijwilligers het volgende week in elkaar zetten als het gebracht is. De zusters van de abuelitas hadden heel hard schoonmaakspullen nodig en een blikopener, maar mijn voorgangster, Susan, had de lat hoog gelegd door van het geld structurele dingen te kopen. Nu doe ik andersoortige projecten en heb ik er ook de nodige spelmaterialen voor gekocht, maar ik heb geprobeerd ook zoiets te bedenken. De abuelitas wensten een degelijke sinaasappelpers. We zijn er op uitgeweest, maar een degelijke pers bleek toch te duur. Uiteindelijk maar de blikopener gekocht. Hopelijk vind ik nog iets in de komende weken voor een goed project.
’s Avonds het Sinterklaasdobbelspel gespeeld met de vrijwilligers, gelijktijdig mijn afscheidsfeestje hier. De beste ouders die je kan wensen hadden een pakket opgestuurd met een hoop Sinterklaassnoepgoed en vormen om borstplaat te maken maar helaas is het niet op tijd aangekomen. Heel frustrerend als je al twee weken bij de post kijkt of het er bij zit en dan op de laatste mogelijkheid het er nog niet bij zit. Gelukkig had ik nog kruidnoten en Sinterklaaslollies bewaard en vond ik hier chocolademuntjes. Glühwein gemaakt en een hoop lol gehad. En uiteindelijk met flesjes cola,, chocola en een lego-dinosaurus naar huis gegaan, dus goed verwend!
Vanavond ga ik naar Cartagena. Het is daar de hele week 32 graden :-)

  • 06 December 2014 - 16:59

    Maarten:

    Mooi verhaal weer Alex! Ben benieuwd wat voor tijden je loopt als je weer terug bent in Nederland. Misschien wel een mooie uitdaging om je ook aan te melden voor de Florijn Winterloop! Alleen het vermelden van die classificering, dat doet me wel sterk aan iemand denken ...

    Benieuwd hoe de laatste drie weken in een aangenamer klimaat je gaan bevallen. Ik hoop in ieder geval dat er een zwembad in de buurt is ... Paula wellicht ook! ;) Enjoy en we zien je over drie weken weer!

    Groeten, Maarten

  • 06 December 2014 - 20:19

    Margriet De Vries:

    Terwijl ik je verslag lees, realiseer ik me dat je alweer aan het aftellen bent. De eerste week van december zit er alweer op. Ik lees je verslagen met veel belangstelling en heb de indruk dat je ontzettend veel hebt gedaan en ervaren hebt. Al het goede, geniet en kom weer veilig terug.
    Hartelijke groet, Margriet

  • 07 December 2014 - 15:15

    Alie Zorgman-Verschoor:

    Alex, wat jammer dat je tijd in Bogota er alweer opzit! Met veel belangstelling hebben we elke week je verslagen gelezen, vaak ook met een beetje herkenning.
    Bewondering hebben we voor je bezoeken aan de daklozen en je activiteiten met de "omaatjes", maar vooral ook je activiteiten met kinderen spraken ons erg aan.
    Logisch natuurlijk, want zelf hebben we destijds een kind van bijna 3 uit Colombia geadopteerd. Als je dan ziet dat zoveel kinderen ondanks de armoede waarin ze verkeren gewoon bij hun familie kunnen blijven wonen, denk je al snel: die kinderen boffen ondanks alles toch maar. En als je ze dan d.m.v. spel en aandacht nog wat extra vreugde kunt brengen: geweldig!
    Maar wat zal deze periode ook voor jouzelf enorm indrukwekkend maar ook vormend zijn geweest. Iets wat je je leven lang niet meer vergeet!
    Groetjes, ook van Henk, en we wensen je nog een goede tijd in het warme Cartagena toe.
    Hasta la vista.
    Alie

  • 07 December 2014 - 23:18

    Ineke Jansen:

    Hoi Alex,
    Wat gaat de tijd snel. Voor je het weet ben je weer terug in het koude Nederland. Tenminste, als je het vergelijkt met Cartagena! Dat is hier even niet voor te stellen. Jan is net weg om te strooien. Dat is andere koek! Je hebt het geld van de kaartenmaakclub mooi besteed. Hopelijk gaan ze er heel veel mee spelen.
    Nou Alex, nog een fijne en goede tijd gewenst daar de laatste paar weken.
    Groeten van Ineke Jansen

  • 09 December 2014 - 10:23

    Hanny Pater:

    Hey Alex,
    Wat een supervoetbaltafel! Heerlijk al die glunderende koppies op de foto's. Volgens mij neem je een lading aan ervaringen(en nog meer) mee terug naar ons kikkerlandje. Ik vind het top zoals je je ingezet hebt en door sommige toestanden heengeslagen hebt. Lijkt me niet meevallen soms ver weg van familie en vrienden etc. Geniet van je laatste weken daar en een hele goede thuisreis! We zien je al weer heel snel hier. De tijd is omgevlogen!
    hartelijke groet, Hanny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Bogota

Alex naar Colombia

Recentelijk werd mijn arbeidscontract niet verlengd. Het leek mij een mooie gelegenheid om voor een wat langere termijn vrijwilligerswerk te gaan doen in een ontwikkelingsland. Inmiddels heb ik een nieuwe baan voor als ik straks weer terugkom, dus dat is lekker weggaan.

Ik ga twaalf weken vrijwilligerswerk doen in Colombia, in de hoofdstad, Bogota (van 1 oktober tot de Kerst). Ik ga daar met name sport- en spelactiviteiten organiseren voor kinderen die aandacht verdienen, omdat ze het in de grote gezinnen daar niet krijgen. Daarnaast zal ik voor de afwisseling ook activiteiten organiseren voor ouderen. In Colombia zijn er niet echt bejaardentehuizen en er gaat weinig aandacht uit naar de ouderen. Ook ga ik werken in een voedselbank voor daklozen/straatkinderen. Ik zit daar met een internationale vrijwilligersorganisatie (International Volunteers HQ en het project ter plekke heet Emerging Voices). Juist de veelzijdigheid van dit project vind ik zo gaaf. Overigens worden de exacte werkzaamheden pas ter plekke bepaald aan de hand van behoefte en vaardigheden.

Ter voorbereiding volg ik nu een Spaanse beginnerscursus en zal daar ook Spaanse lessen volgen, om de communicatie ter plekke te vergemakkelijken. Mijn talen zijn niet zo denderend en mede daarom is het ook wel een spannende onderneming, maar ik hoop er wel mooie dingen te kunnen gaan doen!

De keuze voor Colombia is vooral een gevoelsmatige. Ik heb een keer een tv-programma over vrijwilligerswerk met straatkinderen in Colombia dat me erg aansprak. Daarnaast is het natuurlijk een fascinerend land met Ara-papegaaien in de oerwouden, de beste wielrenners van de wereld komen op het moment hier vandaan (en fietsen hier tegen de loeisteile ongelofelijk hoge bergen.. eigenlijk moet mijn fiets wel mee), er komen knappe vrouwen vandaan (ik weet er in ieder geval een te noemen (Shakira)) en ik heb begrepen dat je je hier als Nederlandse vrijwilliger al snel kunt opwerken in de Colombiaanse jungle voor als je carrière wilt maken.

Met eerdere (korte) werkvakanties waren de strijkkralen de favoriet van de kinderen (en van mij), dus graag plaats ik hier een oproep, voor het geval u deze vormpjes en kralen over heeft deze af te geven op de Zuster Spinhovenlaan 3 (Bunnik). Mocht u de activiteiten financieel willen steunen dan is dat heel leuk. Ik hoop er daar ter plekke mooie dingen mee te kunnen doen!

Recente Reisverslagen:

25 December 2014

Voluntarios muchas gracias por una era fantastica

06 December 2014

Chau Bogota!

28 November 2014

Medellin fue fantastica!

21 November 2014

Enseñé serio en Florida

15 November 2014

Yo sigo contento
Alex

Vanaf 1 oktober ga ik twaalf weken (tot de Kerst) vrijwilligerswerk doen in Colombia, in de hoofdstad, Bogota. Ik ga daar met name sport- en spelactiviteiten organiseren voor kinderen die aandacht verdienen, omdat ze deze bijvoorbeeld in hun grote gezinnen daar niet krijgen. Daarnaast zal ik voor de afwisseling ook activiteiten organiseren voor ouderen. In Colombia zijn er niet echt bejaardentehuizen en er gaat weinig aandacht uit naar de ouderen. Ook ga ik werken in een voedselbank voor daklozen/straatkinderen. Ik zit daar met een internationale vrijwilligersorganisatie (International Volunteers HQ en het project ter plekke heet Emerging Voices). Ter voorbereiding volg ik nu een Spaanse beginnerscursus en zal daar ook Spaanse lessen volgen, om de communicatie ter plekke te vergemakkelijken. Mijn talen zijn niet zo denderend en mede daarom is het ook wel een spannende onderneming, maar ik hoop er wel mooie dingen te kunnen gaan doen! Met eerdere (korte) werkvakanties waren de strijkkralen de favoriet van de kinderen (en van mij), dus graag plaats ik hier een oproep, voor het geval u deze vormpjes en kralen over heeft deze af te geven op de Zuster Spinhovenlaan 3 (Bunnik). Mocht u de activiteiten financieel willen steunen dan is dat heel leuk. Ik hoop er daar ter plekke mooie dingen mee te kunnen doen!

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 621
Totaal aantal bezoekers 15433

Voorgaande reizen:

30 September 2014 - 25 December 2014

Alex naar Colombia

Landen bezocht: