Medellin fue fantastica! - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Alex Meeldijk - WaarBenJij.nu Medellin fue fantastica! - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Alex Meeldijk - WaarBenJij.nu

Medellin fue fantastica!

Blijf op de hoogte en volg Alex

28 November 2014 | Colombia, Bogota

Vrijdagmiddag zijn Paula en ik vertrokken naar Medellin. Michael Jordan (een stel Michael & Jordan) waren daar al. Het was niet wat je noemt een voorspoedige reis. We zouden om 19:00 uur met het vliegtuig vertrekken, maar we hoorden al dat Michael Jordan die middag vertraging hadden opgelopen. Toen we aankwamen bleek de vlucht al te zijn uitgesteld naar 22:00 uur, maar het was zeer de vraag of we überhaupt nog zouden vertrekken. De Colombianen bleken over temperament te beschikken, een ieder verzamelde zich rond de balie om van informatie voorzien te worden. De drie vertraagde vluchten die avond naar Medellin werden eerst al uit elkaar getrokken en de mensen werden naar verschillende gates gestuurd om een grote ophoping en massale problemen te voorkomen, maar het ontaarde evengoed in een ware rel waar de politie bij te pas moest komen. Pas laat werd duidelijk dat onze vlucht daadwerkelijk zou vertrekken. Ik geloof dat we uiteindelijk rond 0:00 uur vlogen en rond 2:00 uur in het hotel arriveerden. Maargoed het wachten was geen straf met Paula.
Zaterdag hebben we het botanische park gezien en het plein voor het Botero-museum met een hoop beelden van Botero (Rubens in beeldhouwwerk). ’s Avonds probeerden we een restaurant te vinden, we verwachtten wel iets te vinden rondom het Botero-plein, wat erg toeristisch oogde. Daar bleken toch niet echt restaurants te zijn en het was begeven van daklozen en coke-snuivers, dus we hebben maar gevraagd waar we moesten zijn voor restaurants. In de stromende regen in het donker hebben we in de aanbevolen wijk langdurig moeten zoeken voordat we iets fatsoenlijks vonden. In dat opzicht leek het niet veel weg te hebben van Bogota. De dag erna moesten we daar zijn voor een wisseling naar een hostel van Michael Jordan en toen bleek het er uiteraard vlakbij begeven van restaurants. Verder was het ook een stuk toeristischer dan Bogota, waar ook op Monseratte of in het Museo del Oro nauwelijks buitenlandse toeristen te vinden zijn. Het weer in Medellin is ook een stuk aantrekkelijker, met uitzondering van de regenbuien in de avonden, was het supermooi weer overdag. Ook wel eens lekker. Zondag zijn we naar La Pierda (de rots) geweest. Erg indrukwekkend uitzicht over een meer met heel veel eilandjes. De eliten van Colombia en daarbuiten hebben hier hun jacht liggen. Het meest indrukwekkend vond ik het zien van twee gieren in een boom, heel dichtbij. Helaas was de reis ernaartoe veel langer dan van te voren aangekondigd en we wilden niet zonder iets gezien te hebben een bus terugpakken, dus we besloten onze bus naar Bogota te missen een nacht bij te boeken in Medellin en maandag terug te reizen overdag. De bustrip naar Bogotga was tien uur, maar het had veel weg van een bustrip door een nationaal park voor tien uur (waarvan de helft in daglicht). Dus dat was ook geen straf. Hoewel er wel voortdurend mensen de bus in kwamen om een verkooppraatje te houden en het is hier doen te gebruikelijk om daar tenminste een kwartier voor nodig te hebben. Iedereen krijgt dan de producten in de hand gedrukt, de eerste keer dacht ik dat ik iets cadeau kreeg, maar het wordt naderhand allemaal weer opgehaald. Zo had ik op een gegeven moment zowel een Ray Ban bril en een chique parfum in mijn handen (“verkregen in Venezuela tegen een lage prijs en zodoende erg goedkoop maar wel allemaal echt” ;-)). Inmiddels begrijp ik de verkooptruc wel, want als ik een zakje bananenchips in mijn hand gedrukt krijg, krijg ik toch trek.
Dinsdag weer programma’s gedaan. De hele morgen nagels gelakt bij de abuelita’s, nog altijd schitterend vind ik dat en ’s middags naar het Little Heroes-project geweest. Mijn ouders hadden met Sint Maarten iemand met een lampion gezien, gemaakt van strijkkralen en hadden me geattendeerd op het maken van kommen van strijkkralen, die je daarna in de oven doet. Ik kan dit niet op grote schaal doen, maar voor dit kleine project was het erg leuk. Verder had ik weer wat spelletjes gekocht van het door jullie gedoneerde geld en hebben we “Quien soy” (wie ben ik) en vier op een rij gespeeld. Het eerste potje vier op een rij heb ik oprecht verloren van een meisje van 7. Ik was er van ontdaan en heb haar daarna 10 potjes laten verliezen. Ik weet alleen nog steeds niet of ik dat pedagogisch kan maken..
Woensdag ben ik na een niet al te succesvolle dag in Florida naar de kapper geweest. Sommige dingen zijn hier niet goedkoop of ronduit heel duur (een bolletje mozzarella voor 6,5 euro of een zakje geraspte kaas voor 15 euro) maar de kapper in deze nette buurt was toch zeer betaalbaar, mijn haar laten knippen was een kleine 3 euro en mijn baard laten bijwerken was iets minder dan een euro en hij was er toch gauw een half uur mee bezig.
Donderdag weer een rekenles gegeven in Florida onder begeleiding van een nieuwe coördinator, die hielp klassikaal vertalen. Sommen uitgelegd met groter dan/kleiner dan aan de hand van pacman die de grotere sommen opeet en breuken aan de hand van taartpunten, ik vind het geweldig om te doen!
De week afgesloten bij het daklozenproject. Komende zondag is mijn 15 km hardloopwedstrijd. Afgelopen weken geregeld ’s avonds gerend, vaak in het park vlakbij het appartement. Ik acht het vrij veilig, er zijn iedere avond zo’n vijfentwintig politieagenten (misschien ook weer niet voor niets) voor een rondje van ruim een kilometer. Ik ben benieuwd wat het wordt zondag!
Deze week heb ik een ticket geboekt naar Cartagena voor mijn laatste twee weken in Colombia, om daar met IVHQ andere vrijwilligersprojecten te doen. Mijn hoofdcoördinator Monica zit daar en zij had mij uitgenodigd en de projecten daar spreken me erg aan. Ik wil daar graag weer loombands en strijkkralen gaan doen. Ik schrok wel een beetje, ik dacht dat ik hier nog twee weken had, maar ik verlaat Bogota al volgend weekend. Ik ga mijn mede-vrijwilligers en met name de mooie projecten hier wel een beetje missen. Cartagena ligt aan de Mexicaanse golf, het centrum is volgens de Lonely planet de nummer 1 aanbevolen bezienswaardigheid in Colombia, het is er supermooi weer en oja.. Paula gaat dezelfde periode..
Het valt me op dat je niet alle foto's kunt bekijken onder mijn blog. Onder het tabje foto's zijn er nog een aantal extra.

  • 29 November 2014 - 11:18

    Steven:

    Ziet er wederom geslaagd uit Lex! Twijfel je al of je je retourvlucht moet annuleren... ;-)

  • 29 November 2014 - 11:23

    Hanny:

    Wauw Alex wat en belevenissen weer. Ik geniet dmv je foto's stiekum mee van de prachtige natuur! Echt schitterend en indrukwekkend. De tijd vliegt om, inderdaad voor we het weten ben je weer terug in Nederland...... Geniet nog even lekker van alles om je heen, je geweldige inzet voor iedereen daar en de vast goede en waardevolle vriendschappen die je daar op doet.
    Hartelijke groet van ons hier,

    Hanny

  • 29 November 2014 - 11:36

    Hans Meeldijk:

    Nou Alex, naast een stoomcursus maatschappijleer van de afgelopen twee maanden nu ook nog even een inhaalslag toeristische attracties in Colombia bezoeken. Blijkbaar heb je goed gezelschap.
    Ben benieuwd wat voor projecten je in Cartagena tegenkomt.
    Succes maar weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Bogota

Alex naar Colombia

Recentelijk werd mijn arbeidscontract niet verlengd. Het leek mij een mooie gelegenheid om voor een wat langere termijn vrijwilligerswerk te gaan doen in een ontwikkelingsland. Inmiddels heb ik een nieuwe baan voor als ik straks weer terugkom, dus dat is lekker weggaan.

Ik ga twaalf weken vrijwilligerswerk doen in Colombia, in de hoofdstad, Bogota (van 1 oktober tot de Kerst). Ik ga daar met name sport- en spelactiviteiten organiseren voor kinderen die aandacht verdienen, omdat ze het in de grote gezinnen daar niet krijgen. Daarnaast zal ik voor de afwisseling ook activiteiten organiseren voor ouderen. In Colombia zijn er niet echt bejaardentehuizen en er gaat weinig aandacht uit naar de ouderen. Ook ga ik werken in een voedselbank voor daklozen/straatkinderen. Ik zit daar met een internationale vrijwilligersorganisatie (International Volunteers HQ en het project ter plekke heet Emerging Voices). Juist de veelzijdigheid van dit project vind ik zo gaaf. Overigens worden de exacte werkzaamheden pas ter plekke bepaald aan de hand van behoefte en vaardigheden.

Ter voorbereiding volg ik nu een Spaanse beginnerscursus en zal daar ook Spaanse lessen volgen, om de communicatie ter plekke te vergemakkelijken. Mijn talen zijn niet zo denderend en mede daarom is het ook wel een spannende onderneming, maar ik hoop er wel mooie dingen te kunnen gaan doen!

De keuze voor Colombia is vooral een gevoelsmatige. Ik heb een keer een tv-programma over vrijwilligerswerk met straatkinderen in Colombia dat me erg aansprak. Daarnaast is het natuurlijk een fascinerend land met Ara-papegaaien in de oerwouden, de beste wielrenners van de wereld komen op het moment hier vandaan (en fietsen hier tegen de loeisteile ongelofelijk hoge bergen.. eigenlijk moet mijn fiets wel mee), er komen knappe vrouwen vandaan (ik weet er in ieder geval een te noemen (Shakira)) en ik heb begrepen dat je je hier als Nederlandse vrijwilliger al snel kunt opwerken in de Colombiaanse jungle voor als je carrière wilt maken.

Met eerdere (korte) werkvakanties waren de strijkkralen de favoriet van de kinderen (en van mij), dus graag plaats ik hier een oproep, voor het geval u deze vormpjes en kralen over heeft deze af te geven op de Zuster Spinhovenlaan 3 (Bunnik). Mocht u de activiteiten financieel willen steunen dan is dat heel leuk. Ik hoop er daar ter plekke mooie dingen mee te kunnen doen!

Recente Reisverslagen:

25 December 2014

Voluntarios muchas gracias por una era fantastica

06 December 2014

Chau Bogota!

28 November 2014

Medellin fue fantastica!

21 November 2014

Enseñé serio en Florida

15 November 2014

Yo sigo contento
Alex

Vanaf 1 oktober ga ik twaalf weken (tot de Kerst) vrijwilligerswerk doen in Colombia, in de hoofdstad, Bogota. Ik ga daar met name sport- en spelactiviteiten organiseren voor kinderen die aandacht verdienen, omdat ze deze bijvoorbeeld in hun grote gezinnen daar niet krijgen. Daarnaast zal ik voor de afwisseling ook activiteiten organiseren voor ouderen. In Colombia zijn er niet echt bejaardentehuizen en er gaat weinig aandacht uit naar de ouderen. Ook ga ik werken in een voedselbank voor daklozen/straatkinderen. Ik zit daar met een internationale vrijwilligersorganisatie (International Volunteers HQ en het project ter plekke heet Emerging Voices). Ter voorbereiding volg ik nu een Spaanse beginnerscursus en zal daar ook Spaanse lessen volgen, om de communicatie ter plekke te vergemakkelijken. Mijn talen zijn niet zo denderend en mede daarom is het ook wel een spannende onderneming, maar ik hoop er wel mooie dingen te kunnen gaan doen! Met eerdere (korte) werkvakanties waren de strijkkralen de favoriet van de kinderen (en van mij), dus graag plaats ik hier een oproep, voor het geval u deze vormpjes en kralen over heeft deze af te geven op de Zuster Spinhovenlaan 3 (Bunnik). Mocht u de activiteiten financieel willen steunen dan is dat heel leuk. Ik hoop er daar ter plekke mooie dingen mee te kunnen doen!

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 15434

Voorgaande reizen:

30 September 2014 - 25 December 2014

Alex naar Colombia

Landen bezocht: